Alla inlägg under juli 2008

Av Lena Persson - 27 juli 2008 21:53

Vad skönt det har varit den här veckan, jag började jobba i måndags...och då kom värmen. den har jag väntat på länge, så det är bara skönt att det är varmt och soligt.

Hundarna verkar inte heller tycka att det är för varmt, utan de anpassar sig efter förhållandet.

Var på grillfast igår kväll, var nog hemma vid 23 tiden, för vi skulle ha varit uppe vid 5 idag..Men när jag vaknade vid 5 ändrade jag mig..skulle ha åkt på en inofficiell utställning i Älmhunt idag, med en nakenhund, men tänkte mest som träning.. för har ingen direkt i päls nu..Men eftersom jag inte hade något vidare värst väder under min semester, utan mest regn..så åkte vi till havet istället, kände större behov av det...och det var skönt.

Har fått en förfrågan..det är en som vill använda Conti till sin finska tik, hon har också A-höfter...får se hur det blir med det.

Saga provar på ett nytt hem, får se hur det blir..Inte så långt härifrån, på landet med lite djur...men det ska ju funka också för alla.

Fick just en rapport från Saga, allt verkar funka bra,hon satt just nu och hade stenkoll på en traktor som slog hö utanför..så allt går rätt till. Känns skönt att hon verkar ha ett aktivt, menningsfullt liv, även om det känns sorgligt och vi saknar henne...men eftersom läget är som det är för tillfället och man inte vet hur det blir, så känns det rätt...Men som Anders sa, hon lever och vi kan hälsa på henne..

Sedan har vi lite mer på gång...men det tar jag lite längre fram..för tillfället har jag tankarna mest på vår dotter, jag är ingen hönsmamma annars utan tycker att det är bra om man så tidigt som möjligt står på egna ben och blir självständig, är det något så finns man ju där. Men hon har pratat om i flera år att hon ska åka till Portugal för att hälsa på lite folk..nu så åker hon nästa måndag..och blir borta i 2 veckor..hon känner inte dem hon ska till jätteväl och ska bo hos dem...men, men hon är 21 så jag kan ju inte säga något..utan bara hoppas att det går bra och att hon får kul...

Av Lena Persson - 21 juli 2008 12:37

Ja nu är semestern över för den här gången, det har gått fort och har mest varit regn..hoppas att det bättrar sig nu, för även om jag jobbar så är det roligare med sol..

Här rullar det på som vanligt, det är lite nytt på gång lite ändringar och planer...men bäst att hålla inne med det tills man vet hur det blir med allt..

Nu ska jag bara äta lite sedan är det iväg för att jobba kväll...imorgonkväll ska jag iväg och ögonlysa ett par hundar..

Bilden idag har jag fått av Cecilia i Malmö, en badbild på Bex och Douglas...

Av Lena Persson - 16 juli 2008 21:00

Åkte ner till Anders syster igår kväll en sväng,dottern i huset, har skaffat en finsk lapphundshane..han är så fin, så..på alla sätt och vis. Han kommer från Collinmadai kennel, Aki, men kallas Nisse nu..

Försökte få till några bilder på honom och hans kompis i familjen, Akila. Men det var inte helt lätt.

Annars rullar det på, semestern är snart slut för den här gången, men jag har ju sparat till senare...kan vara skönt att ha kvar lite dagar.

Håller på och röjer ute och bygger lite varvat med att rensa och måla i källaren, så snart har vi ett par rum till..

Av Lena Persson - 13 juli 2008 21:27

och det är ju charmen med dem, tycker jag..

Safiiri var ivrig att starta spåret idag, hon var nästan så hon studsade hemma innan vi kom iväg, tills hon såg att vi skulle ta bilen idag med..Vet inte varför men hon har inte varit pigg på att åka bil, när hon väl är i bilen är det helt ok, men så har hon inte varit innan som nu i helgen, men förhoppningsvis går det över..

Men hon starade sitt spår, var väldigt ivrig och ville iväg, gick bra och lugnt i ca. 10-15 minuter, sedan var det stopp..Vet inte vad som hände, hon lade bara av. det syndes på henne, att nu vill jag inte mer?? det enda vi kunde komma på är att hon har precis kommit in i löp, men jag har inte upplevt henne så innan vid löp, hon brukar vara pigg på både vanliga och blodspår..men, men får låta det vara med henne till löpet är över..

Vi lade godisspår till hundarna när vi kom hem, och det följde hon, så näsan var det inget fel på..Men tycker faktiskt att det är rätt skönt, när det inte blir som man har tänkt, utan de gör helt annat än man tror de ska göra..Lite knäppt kanske, men har inte tänkt göra anlagsprovet än, så det finns tid att träna och se, hon kanske inte vill längre..Och eftersom jag inte är någon tävlingsmänniska så kanske jag inte kommer att tävla med någon av hundarna, men träna är kul.

Maria med Kajsa hade gått anlagsprovet i december och klarat det, så de var så duktiga så det klarade av det första öppna spåret idag och fick en etta, bra jobbat.

Watitzi fick jag till mig var klar för att gå anlagsprovet för 2 år sedan , men än har jag inte kommit dit, lär nog inte göra det..

Men är helt nöjd med helgen, har gett oss väldigt mycket..vädret var väldigt torrt och varmt idag med, var lite orolig för huggormar, låg på vägen när vi körde, det fanns visst gott av dem där med.


Av Lena Persson - 12 juli 2008 22:36

Safiiri, Anders och jag har varit, hela dagen i dag, i skogarna omkring Söderköping..Det har varit en intressant och givande dag, som har gett mycket..en dag varvat med praktik och teori.

Viltspårdomaren Ewa Zander har givit oss mycket tips och råd idag och vi har ju morgondagen på oss för att få reda på mer.

Safiiri var lite försiktig först, visste vad det handlade om, men troligtvis hade det varit ekorrar och skuttat runt, där hennes spår startade..för hon nosade runt först, till och med på träden en bit upp, innan hon gick på spåret helt.

Hon jobbar lugnt och försiktigt, använder vinden för att kolla av läget. Då lyfter hon upp näsan och tar ett par sniff, sedan fortsätter hon..enligt Ewa är det hennes arbetssätt och det kommer hon att fortsätta med..Och hennes favoritjakt är ju när jag inte är i närheten, fåglar, ekorrar och möss.Och då använder hon näsan och synen, hon ser som en hök.

Men än har vi mycket att jobba med, men det är ju det som är kul, att få till sig hur man ska jobba vidare.

Sätter in lite bilder på safiiri och jag, Maria från Eksjö med Kajsa,  och Nicklas från Söderköping med Eddie..vi ska försöka träffas vi och Maria, lite då och då för att lägga spår, hoppas att det blir så, och att det inte rinner ut i sanden...för så långt är det ju inte mellan Eksjö och Hultsfred.

Annars har veckan varit lugn, varvat med aktiviter, mellan regnskurarna..

Electra har tagit upp sin maträtt från förra sommaren, hon och jag hade ju en liten kamp förra sommaren..Hon plockade ju munnen full med mördarsniglar och jag försökte plocka ur dem ur munnen, och de är äckligt slemmiga..och hon gömde dem bra i munnen..idag på morgonen så hittade Anders en på köksgolvet, som hon troligtvis hade släppt till senare..men glömt. För ikväll så var jag lite mer obsevant, och plockade bort dem direkt när jag hittade högen hon lade ikväll. Hon skulle nog ha lite natt tugg.

Nu väntar sängen, så jag är pigg för en heldag i skogen igen, hoppas vi har samma tur med vädret imorgon som idag, kanske det var  lite för varmt och soligt..tänker på alla ormar som har en tedens att dyka upp då, och att det var varmt för hundarna att spåra, och lite svårare, spåren torkar ju upp, så det var en stor utmanning för dem..men de var duktiga alla. Regnet kom när vi åkte hem, med åska.

Men jag är helnöjd med dagen och hoppas på en lika bra morgondag i skogen...

Av Lena Persson - 3 juli 2008 16:00

Funderar om vi ska åka en sväng till Öland i helgen, och ställa på drive in utställningen där..Det som gör det hela lite kul är att det finns lite mer djur där att kolla in, hästar, höns och så..får se hur varmt det är på lördag...är det för varmt så blir det inte.

Nej, vi kom inte iväg med Safiiri, kändes inte så kul att åka med en så tuffsig hund..ni som frågade, hur det hade gått förra helgen.

Annars har det varit lite lugna dagar här, har bara tränat lite rally utöver det dagliga, behöver slå av takten lite kände jag.

Bilder på Saga och Bamse, de fäller med..Höll på och kamma och borsta Bamse igår, såg nästan ut som jag hade borstat fram en hund till, men ändå hade han massor av päls kvar, han har mycket päls, och han ser inte avfälld ut , så olika det är. och han har väldigt små öron, så de försvinner nästan i pälsen.

Har hört av Columbus ägare idag, allt är bara bra, och allt fungerar fint.

Vi är också på jakt efter fodervärdar, åt några av våra hundar. Eftersom jag ska läsa i höst, samtidigt som jag ska jobba också. Och mycket av studierna är på bortaplan, jag kommer att vara en helg i månaden uppåt Stockholmstrakten. Så det känns inte rätt mot hundarna, för det blir de som blir lidande, för även om det är hundrelaterade utbildningar, så kräver ju hundarna lika mycket som innan, och det har de ju rätt till att få. Så vi får se när de rätta personerna dyker upp, hur det blir.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lenas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards